خبرگزاری رویترز به نقل از دو مقام آمریکایی گزارش داد، واشنگتن در حال بررسی ارسال مقادیری از یک مدل قدیمی‌تر موشک‌اندازهای ضدهوایی خود تحت عنوان موشک‌انداز

آمریکا سامانه‌های موشکی دوران جنگ ویتنام را به اوکراین می‌فرستد

به گزارش قدس آنلاین، خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت، موشکهای رهگیر "هاوک" ارتقایافته‌تر از موشک‌های ضد هوایی استینگر که یک سامانه کوچکتر و با برد کمتر بوده و پیشتر به اوکراین برای مقابله با روسیه فرستاده شدند، به حساب می آیند.

به نوشته رویترز، دولت جو بایدن از یک اختیار ویژه ریاست جمهوری آمریکا موسوم به اختیار برداشت تسلیحات برای ارسال سامانه‌های دفاع هوایی هاوک به اوکراین استفاده می‌کند. این سامانه‌ها مبتنی بر فن آوری مربوط به دوران جنگ ویتنام هستند اما چند بار مورد به‌روزرسانی قرار گرفته‌اند.

اختیار مذکور به دولت آمریکا اجازه می‌دهد خدمات و تجهیزات نظامی را با برداشت سریع از انبارها و ذخایر ارتش بدون کسب تاییدیه از سوی کنگره در پاسخ به یک وضعیت اضطراری ارسال کند.

رویترز نوشت نتوانسته تعداد سامانه‌ها و موشک‌های هاوک که آمریکا برای ارسال به اوکراین در دسترس دارد را تعیین کند. کاخ سفی نیز از اظهار نظر درباره این گزارش خودداری کرد.

مقامات آمریکایی به رویترز گفته‌اند که سامانه هاوک که ساخته شرکت ریتیون تکنولوژیز آمریکاست قبل از سامانه دفاع موشکی پاتریوت که هنوز برای اوکراین در نظر گرفته نشده، تولید شده است.

اخیرا جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین بعد از وقوع موجی از حملات موشکی ویرانگر روسیه در اوایل ماه جاری میلادی به این کشور، قول ارائه سامانه‌های دفاع هوایی پیشرفته به کی‌یف را داد.

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو هم اعلام کرد، اسپانیا قصد دارد چهار پرتابگر موشک هاوک به اوکراین بفرستد.

منبع: شفاف

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.